رئیس کل دادگستری استان کرمان: ۱۵ ابر چالش در سند تحول و تعالی قضایی مورد توجه قرار گرفته است

16:25 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۱۵۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان: ۱۵ ابر چالش در سند تحول و تعالی قضایی مورد توجه قرار گرفته است
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب ۱۵ ابر چالش در سند تحول و تعالی قضایی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برای رفع این چالش‌ها راهبرد‌ها و برنامه‌های مورد نظر پیش بینی و تعریف شده است. 

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در دیدار اعضای شورای قضایی استان با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه افزود: برنامه‌های متعددی در قالب سند تحول قضایی به منظور ایجاد امید در بین مردم تدوین شده و براساس برنامه زمان بندی اجرایی می‌شود تا مردم بدانند که دستگاه قضایی به عنوان دستگاهی پویا، بر مبنای فعالیت‌های علمی و با استفاده از فناوری‌های روز خدمات بسیار گسترده‌ای را به مردم ارائه می‌کند. 

وی از تلاشگران عرصه قضایی به عنوان سرداران جبهه و سنگر عدالت یاد کرد و ادامه داد: این افراد زحمات زیادی را برای حل و فصل خصومت‌ها و دعاوی و رسیدگی به پرونده‌های قضایی متحمل می‌شوند، اما کمتر از آن‌ها تقدیر می‌شود و بیشتر در معرض انتقاد قرار دارند. 

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهارکرد: هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی برای تقدیر از زحمات و خدمات جهادگونه کارکنان قضایی و اداری دستگاه قضایی است. 

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن بیان این مطلب که دشمن همواره به دنبال آن است که بذر ناامیدی را در دل مردم بکارد و برای مقابله با این توطئه‌ها باید خدمات انجام شده برای مردم تشریح شود، ادامه داد: امروز قوه قضاییه از روزمرگی خارج شده و بر اساس یک برنامه مدون و سند تحول و تعالی حرکت می‌کند و روز به روز پویاتر، فعال‌تر و در جهت شناسایی آسیب‌ها و رفع آن‌ها تلاش می‌کند. 

وی با اشاره به این مطلب که امروز سند تحول قضایی به عنوان یک سند بالادستی مهم مورد تائید رهبر معظم انقلاب اسلامی و مورد تاکید ریاست قوه قضاییه است، تصریح کرد: سند تحول قضایی، نقشه راه دستگاه قضایی است و هر ساله برمبنای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رسیدن به اهداف این سند تلاش می‌شود. 

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهارکرد: دفاع آزادی‌های مشروع مردم، احیای حقوق عامه و گسترش عدالت، نظارت بر چگونگی اجرا شدن قوانین در کشور و تلاش برای حسن اجرای امور، پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرائم و دعاوی، کشف جرائم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین، اصلاح مجرمان و حمایت از حقوق مالکیت مردم از جمله ماموریت‌های سند تحول قضایی به شمار می‌رود. 

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب ۱۵ ابر چالش در سند تحول و تعالی قضایی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برای رفع این چالش‌ها راهبرد‌ها و برنامه‌های مورد نظر پیش بینی و تعریف شده است. 

وی با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه در سال جاری ۱۴ هدف را پیش بینی کرده و کارگروه‌های مربوطه در حال پیگیری موضوعات هستند، گفت: کاهش حجم کاری قضات و کارمندان از طریق اصلاح فرایندها، ارتقای کیفیت رسیدگی و اتقان آرا، بهبود وضعیت کمی پرونده ها، کنترل و کاهش وقوع جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی و ارتقای پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای وضعیت استفاده از نهاد‌های ارفاقی، ارتقا وضعیت زندان‌ها و زندانیان، به ثمر رساندن تمامی پرونده‌ها و اقدامات حقوق عامه، کاهش پرونده‌های فیزیکی و توسعه دادرسی الکترونیک، برنامه محوری و ارتقای عملکرد سازمانی، توانمندسازی و افزایش سطح رضایت مندی کارکنان، تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت مندی و اعتماد به قوه قضاییه و مبارزه با فساد اداری از مهمترین برنامه‌های دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ و مبتنی بر سند تحول قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان:  ۱۵ ابر چالش در سند تحول و تعالی قضایی مورد توجه قرار گرفته است

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان از کادر مدیریتی دستگاه قضایی، قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان تقدیر کرد و گفت: منصب قضا و داوری در حقیقت منصبی الهی است و قاضی و داور حقیقی خداوند است و در نگاه اول حق داوری از آن خداوند است و در ادامه کسانی می‌توانند داوری کنند که ماذون ازسوی خداوند باشند، انبیاء الهی، ائمه معصومان، جانشینان امام معصوم (ع) و کسانی که از سوی جانشین امام معصوم ماذون هستند، با اذن به حوزه قضاوت و داوری وارد می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در دیدار اعضای شورای قضایی استان کرمان افزود: جایگاه قضا در نگاه دین اسلام بسیار رفیع است و هر چه جایگاه رفیع‌تر باشد، ماموریت‌ها نیز سنگین‌تر و دشوارتر است. 

وی اظهارکرد: دستگاه قضایی در حوزه ماموریت‌های خود نیز با دشواری‌های زیادی روبرو است، زیرا باید حریم و حرمت انسان‌ها را در تمامی حوزه‌ها حفظ کند و در این راستا برای حفظ جان، مال، آبرو و ناموس افراد تلاش می‌کند. 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان عنوان کرد: در روحیه و نگاه، مامور به حقارت درون هستیم و هر چه منصب و جایگاه بالاتر می‌رود، باید تسلط بر درون افزایش یابد تا جایگاه و منصب اثر منفی روی ما نداشته باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن تاکید بر این مطلب که عدالت در رفتار و حقارت در درون از رموز رسیدن به سعادت است، گفت: امیدواریم دستگاه قضایی در استان کرمان که یکی از استان‌های سخت کشور در حوزه ماموریت‌های قضایی است، با حجم کاری بالا و ماموریت‌های سختی که در پیش دارد؛ به مانند گذشته موفق باشد و با شادابی، نشاط و با نگاه عادلانه و مثبت همچنان به پیش رود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *